Prospective Cohort Study of Green Tea Consumption and Colorectal Cancer Risk in Women

  1. Gong Yang1,
  2. Xiao-Ou Shu1,
  3. Honglan Li2,
  4. Wong-Ho Chow3,
  5. Bu-Tian Ji3,
  6. Xianglan Zhang1,
  7. Yu-Tang Gao2 and
  8. Wei Zheng1
  1. 1Department of Medicine, Vanderbilt Epidemiology Center and Vanderbilt-Ingram Cancer Center, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, Tennessee; 2Shanghai Cancer Institute, Shanghai, China; and 3Division of Cancer Epidemiology and Genetics, National Cancer Institute, NIH, Department of Health and Human Services, Bethesda, Maryland
  1. Requests for reprints:
    Gong Yang, Vanderbilt University Medical Center, S-1118 Medical Center North, 1161 21st Avenue South, Nashville TN 37232-2587. Phone: 615-936-0748; Fax: 615-322-1754. E-mail: Gong.Yang{at}vanderbilt.edu

Abstract

Tea and its constituents have shown anticarcinogenic activities in in vitro and animal studies. Epidemiologic studies, however, have been inconsistent. We prospectively evaluated the association between green tea consumption and colorectal cancer (CRC) risk in a cohort of 69,710 Chinese women aged 40 to 70 years. Information on tea consumption was assessed through in-person interviews at baseline and reassessed 2 to 3 years later in a follow-up survey. During 6 years of follow-up, 256 incident cases of CRC were identified. The multivariate relative risk of CRC was 0.63 (95% confidence interval, 0.45-0.88) for women who reported drinking green tea regularly at baseline compared with nonregular tea drinkers. A significant dose-response relationship was found for both the amount of tea consumed (P trend = 0.01) and duration in years of lifetime tea consumption (P trend = 0.006). The reduction in risk was most evident among those who consistently reported to drink tea regularly at both the baseline and follow-up surveys (relative risk, 0.43; 95% confidence interval, 0.24-0.77). The inverse association with regular tea drinking was observed for both colon and rectal cancers. This study suggests that regular consumption of green tea may reduce CRC risk in women. (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2007;16(6):1219–23)

Footnotes

  • Grant support: USPHS grant R01CA70867 and NIH intramural program, Division of Cancer Epidemiology and Genetics (N02 CP1101066).

  • The costs of publication of this article were defrayed in part by the payment of page charges. This article must therefore be hereby marked advertisement in accordance with 18 U.S.C. Section 1734 solely to indicate this fact.

    • Accepted April 3, 2007.
    • Received February 5, 2007.
    • Revision received March 14, 2007.
« Previous | Next Article »Table of Contents