CEBP Prevention Award Frontiers in Basic Cancer Research
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Cancer Research Clinical Cancer Research
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Molecular Cancer Therapeutics
Molecular Cancer Research Cancer Prevention Research
Cancer Prevention Journals Portal Cancer Reviews Online
Annual Meeting Education Book Meeting Abstracts Online

This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Kristal, A. R.
Right arrow Articles by McLerran, D.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Kristal, A. R.
Right arrow Articles by McLerran, D.
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 9, 939-944, September 2000
© 2000 American Association for Cancer Research

Precision and Bias of Food Frequency-based Measures of Fruit and Vegetable Intakes1

Alan R. Kristal2, Nancy C. Vizenor, Ruth E. Patterson, Marian L. Neuhouser, Ann L. Shattuck and Dale McLerran

Cancer Prevention Research Program, Fred Hutchinson Cancer Research Center, Seattle, Washington 98109-1024 [A. R. K., N. C. V., R. E. P., M. L. N., A. L. S., D. M.], and Department of Epidemiology [A. R. K., R. E. P.] and Nutritional Sciences Program [A. R. K., R. E. P., M. L. N.], University of Washington, Seattle, Washington 98195

Accurate assessment of fruit and vegetable intakes is critical for cancer control research and public health surveillance. This report examines the bias and precision of two commonly used food frequency questionnaire methods to assess fruit and vegetable intakes: (a) the 5 A Day method, based on seven items; and (b) the summation method, based on adding total servings of all fruit and vegetable items on a comprehensive (100+ item) food frequency questionnaire. Data are from three studies in which 24-h dietary recalls, food records, or serum carotenoid concentrations could be used as criterion measures (n = 260, 1031, and 342). Studies differed markedly in distributions of participants’ age, race/ethnicity, sex, and socioeconomic status. Mean intakes of total fruit and vegetables based on the 5 A Day method were consistently lower than those from either the summation method (3.11 versus 4.06), 24-h recalls (3.32 versus 4.07), or food records (3.11 versus 3.46; all P < 0.01), and this was due primarily to underestimates of vegetable intake. Correlations of the 5 A Day and summation measures with all criterion measures were similar and were consistently higher for fruit (range, 0.33–0.57) than for vegetables (range, 0.24–0.32). These results, which were consistent across diverse participant samples, suggest that the 5 A Day method yields both biased and imprecise measures of vegetable intake and that research to improve this measure is needed.




This article has been cited by other articles:


Home page
J. Nutr.Home page
M. R. Saracino, J. Bigler, Y. Schwarz, J.-L. Chang, S. Li, L. Li, E. White, J. D. Potter, and J. W. Lampe
Citrus Fruit Intake Is Associated with Lower Serum Bilirubin Concentration among Women with the UGT1A1*28 Polymorphism
J. Nutr., March 1, 2009; 139(3): 555 - 560.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
S. S Maruti, C. M Ulrich, and E. White
Folate and one-carbon metabolism nutrients from supplements and diet in relation to breast cancer risk
Am. J. Clinical Nutrition, February 1, 2009; 89(2): 624 - 633.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Health Educ BehavHome page
E. De Vet, J. De Nooijer, N. K. De Vries, and J. Brug
Do the Transtheoretical Processes of Change Predict Transitions in Stages of Change for Fruit Intake?
Health Educ Behav, October 1, 2008; 35(5): 603 - 618.
[Abstract] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
S. S. Maruti, J. W. Lampe, J. D. Potter, A. Ready, and E. White
A Prospective Study of Bowel Motility and Related Factors on Breast Cancer Risk
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., July 1, 2008; 17(7): 1746 - 1750.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
C. Atkinson, K. M Newton, E. J A. Bowles, M. Yong, and J. W Lampe
Demographic, anthropometric, and lifestyle factors and dietary intakes in relation to daidzein-metabolizing phenotypes among premenopausal women in the United States
Am. J. Clinical Nutrition, March 1, 2008; 87(3): 679 - 687.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
J. R. Hebert, T. G. Hurley, K. E. Peterson, K. Resnicow, F. E. Thompson, A. L. Yaroch, M. Ehlers, D. Midthune, G. C. Williams, G. W. Greene, et al.
Social Desirability Trait Influences on Self-Reported Dietary Measures among Diverse Participants in a Multicenter Multiple Risk Factor Trial
J. Nutr., January 1, 2008; 138(1): 226S - 234S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Health Educ ResHome page
E. de Vet, J. de Nooijer, N. K. de Vries, and J. Brug
Comparing stage of change and behavioral intention to understand fruit intake
Health Educ. Res., August 1, 2007; 22(4): 599 - 608.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
A. M. Troen, B. Mitchell, B. Sorensen, M. H. Wener, A. Johnston, B. Wood, J. Selhub, A. McTiernan, Y. Yasui, E. Oral, et al.
Unmetabolized Folic Acid in Plasma Is Associated with Reduced Natural Killer Cell Cytotoxicity among Postmenopausal Women
J. Nutr., January 1, 2006; 136(1): 189 - 194.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
B. Cartmel, D. Bowen, D. Ross, E. Johnson, and S. T. Mayne
A Randomized Trial of an Intervention to Increase Fruit and Vegetable Intake in Curatively Treated Patients with Early-Stage Head and Neck Cancer
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., December 1, 2005; 14(12): 2848 - 2854.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
M. L. Neuhouser, R. E. Patterson, M. D. Thornquist, G. S. Omenn, I. B. King, and G. E. Goodman
Fruits and Vegetables Are Associated with Lower Lung Cancer Risk Only in the Placebo Arm of the {beta}-Carotene and Retinol Efficacy Trial (CARET)
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., April 1, 2003; 12(4): 350 - 358.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
R. P. Bogers, P. C. Dagnelie, K. R. Westerterp, A. D. M. Kester, J. D. van Klaveren, A. Bast, and P. A. van den Brandt
Using a Correction Factor to Correct for Overreporting in a Food-Frequency Questionnaire Does Not Improve Biomarker-Assessed Validity of Estimates for Fruit and Vegetable Consumption
J. Nutr., April 1, 2003; 133(4): 1213 - 1219.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
N. K. Horner, A. R. Kristal, J. Prunty, H. E. Skor, J. D. Potter, and J. W. Lampe
Dietary Determinants of Plasma Enterolactone
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., January 1, 2002; 11(1): 121 - 126.
[Abstract] [Full Text]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Cancer Research Clinical Cancer Research
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Molecular Cancer Therapeutics
Molecular Cancer Research Cancer Prevention Research
Cancer Prevention Journals Portal Cancer Reviews Online
Annual Meeting Education Book Meeting Abstracts Online
Copyright © 2000 by the American Association for Cancer Research.