CEBP Meeting Calendar Targets
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Cancer Research Clinical Cancer Research
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Molecular Cancer Therapeutics
Molecular Cancer Research Cancer Prevention Research
Cancer Prevention Journals Portal Cancer Reviews Online
Annual Meeting Education Book Meeting Abstracts Online

Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention 17, 2958, November 1, 2008. doi: 10.1158/1055-9965.EPI-08-0402
© 2008 American Association for Cancer Research

This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Wei, M. Y.
Right arrow Articles by Giovannucci, E.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Wei, M. Y.
Right arrow Articles by Giovannucci, E.
Related Collections
Right arrow Epidemiology
Right arrow Epidemiology: Nutritional Epidemiology
Right arrow Epidemiology and Prevention
Right arrow Epidemiology and Prevention: Nutrition

Review

Vitamin D and Prevention of Colorectal Adenoma: A Meta-analysis

Melissa Y. Wei1,2,3, Cedric F. Garland4, Edward D. Gorham4,5, Sharif B. Mohr4,5 and Edward Giovannucci1,2,6

1 Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, Boston, MA; 2 Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, Boston, MA; 3 Department of Public Health and Preventive Medicine, Oregon Health & Science University School of Medicine, Portland, OR; 4 Department of Family and Preventive Medicine, University of California San Diego, La Jolla, CA; 5 Naval Health Research Center, San Diego California and 6 Channing Laboratory, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, Boston, MA

Requests for reprints: Edward Giovannucci, Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, 665 Huntington Avenue, Boston, MA 02115. Phone: 617-432-4648; Fax: 617-432-2345. E-mail: egiovann{at}hsph.havard.edu

Background: Vitamin D status is associated inversely with risk of colorectal cancer, but the association with adenoma risk is less clear. This meta-analysis examined the overall relationship between circulating (plasma or serum) 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D], vitamin D intake (dietary, supplemental, or total), and colorectal adenoma incidence in published studies.

Methods: A meta-analysis composed of 17 epidemiologic studies [1 cross-sectional, 9 case-control, and 7 cohort or nested case-control studies; 7 on 25(OH)D and 12 on vitamin D intake] published before December 2007 was done to examine the association between circulating 25(OH)D, vitamin D intake, and colorectal adenomas. Summary Peto odds ratios (OR) were computed for overall and stratified analyses.

Results: Circulating 25(OH)D was inversely associated with risk of colorectal adenomas: the OR was 0.70 [95% confidence interval (95% CI), 0.56-0.87] for high versus low circulating 25(OH)D. The highest quintile of vitamin D intake was associated with an 11% marginally decreased risk of colorectal adenomas compared with low vitamin D intake (OR, 0.89; 95% CI, 0.78-1.02). For recurrent adenomas, there was a decreased risk of 12% (95% CI, 0.72-1.07) among individuals with high versus low vitamin D intake. The inverse associations appeared stronger for advanced adenoma [OR, 0.64; 95% CI, 0.45-0.90 for serum 25(OH)D and OR, 0.77; 95% CI, 0.63-0.95 for vitamin D intake], but the number of studies was small.

Conclusions: Both circulating 25(OH)D and vitamin D intake were inversely associated with colorectal adenoma incidence and recurrent adenomas. These results further support a role of vitamin D in prevention of colorectal adenoma incidence and recurrence. (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2008;17(11):2958–69)




This article has been cited by other articles:


Home page
ICAN: Infant, Child, & Adolescent NutritionHome page
C. S. Zipitis
Is Vitamin D Protective Against Development of Type 1 Diabetes Mellitus?
ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition, April 1, 2009; 1(2): 108 - 112.
[Abstract] [PDF]


Home page
Cancer Prevention ResearchHome page
E. T. Jacobs, P. W. Jurutka, M. E. Martinez,, and D. S. Alberts
Vitamin D, Calcium, and Colorectal Neoplasia: New Insights on Mechanisms of Action
Cancer Prevention Research, March 1, 2009; 2(3): 197 - 199.
[Full Text] [PDF]


Home page
CRO ContentHome page
G. C. Prendergast
Social and Physical Environments in Cancer
Cancer Reviews Online Content, January 1, 2008; 2008(12): 23 - 23.
[Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Cancer Research Clinical Cancer Research
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Molecular Cancer Therapeutics
Molecular Cancer Research Cancer Prevention Research
Cancer Prevention Journals Portal Cancer Reviews Online
Annual Meeting Education Book Meeting Abstracts Online
Copyright © 2008 by the American Association for Cancer Research.