CEBP http://www.cancermicroenvironment.tau.ac.il/welcome2009.html Targets
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Cancer Research Clinical Cancer Research
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Molecular Cancer Therapeutics
Molecular Cancer Research Cancer Prevention Research
Cancer Prevention Journals Portal Cancer Reviews Online
Annual Meeting Education Book Meeting Abstracts Online

Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention 16, 1128, June 1, 2007. doi: 10.1158/1055-9965.EPI-06-1071
© 2007 American Association for Cancer Research

This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Wright, M. E.
Right arrow Articles by Leitzmann, M. F.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Wright, M. E.
Right arrow Articles by Leitzmann, M. F.
Related Collections
Right arrow Epidemiology
Right arrow Epidemiology: Nutritional Epidemiology

Supplemental and Dietary Vitamin E Intakes and Risk of Prostate Cancer in a Large Prospective Study

Margaret E. Wright1, Stephanie J. Weinstein1, Karla A. Lawson1,2, Demetrius Albanes1, Amy F. Subar3, L. Beth Dixon4, Traci Mouw1, Arthur Schatzkin1 and Michael F. Leitzmann1

Divisions of 1 Cancer Epidemiology and Genetics, 2 Cancer Prevention, and 3 Cancer Control and Population Sciences, National Cancer Institute, NIH, DHHS, Bethesda, Maryland and 4 Department of Nutrition, Food Studies, and Public Health, New York University, New York, New York

Requests for reprints: Margaret E. Wright, Department of Pathology, College of Medicine, University of Illinois at Chicago, Room 130, 840 South Wood Street, Chicago, IL 60612. Phone: 312-996-9684; Fax: 312-996-4812. E-mail: mewright{at}uic.edu

Supplemental vitamin E ({alpha}-tocopherol) has been linked to lower prostate cancer incidence in one randomized trial and several, although not all, observational studies. The evidence regarding dietary intake of individual vitamin E isoforms and prostate cancer is limited and inconclusive, however. We prospectively examined the relations of supplemental vitamin E and dietary intakes of {alpha}-, ß-, {gamma}-, and {delta}- tocopherols to prostate cancer risk among 295,344 men, ages 50 to 71 years and cancer-free at enrollment in 1995 to 1996, in the NIH-AARP Diet and Health Study. At baseline, participants completed a questionnaire that captured information on diet, supplement use, and other factors. Proportional hazards models were used to estimate relative risks (RR) and 95% confidence intervals (95% CI) of prostate cancer. During 5 years of follow-up, 10,241 incident prostate cancers were identified. Supplemental vitamin E intake was not related to prostate cancer risk (for >0-99, 100-199, 200-399, 400-799, and ≥800 IU/d versus never use: RR, 0.97, 0.89, 1.03, 0.99, and 0.97 (95% CI, 0.87-1.07) respectively; Ptrend = 0.90). However, dietary {gamma}-tocopherol, the most commonly consumed form of vitamin E in the United States, was significantly inversely related to the risk of advanced prostate cancer (for highest versus lowest quintile: RR, 0.68; 95% CI, 0.56-0.84; Ptrend = 0.001). These results suggest that supplemental vitamin E does not protect against prostate cancer, but that increased consumption of {gamma}-tocopherol from foods is associated with a reduced risk of clinically relevant disease. The potential benefit of {gamma}-tocopherol for prostate cancer prevention deserves further attention. (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2007;16(6):1128–35)




This article has been cited by other articles:


Home page
Cancer Res.Home page
J. L. Watters, M. H. Gail, S. J. Weinstein, J. Virtamo, and D. Albanes
Associations between {alpha}-Tocopherol, {beta}-Carotene, and Retinol and Prostate Cancer Survival
Cancer Res., May 1, 2009; 69(9): 3833 - 3841.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Res.Home page
M. E. Wright, U. Peters, M. J. Gunter, S. C. Moore, K. A. Lawson, M. Yeager, S. J. Weinstein, K. Snyder, J. Virtamo, and D. Albanes
Association of Variants in Two Vitamin E Transport Genes with Circulating Vitamin E Concentrations and Prostate Cancer Risk
Cancer Res., February 15, 2009; 69(4): 1429 - 1438.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Cancer Research Clinical Cancer Research
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Molecular Cancer Therapeutics
Molecular Cancer Research Cancer Prevention Research
Cancer Prevention Journals Portal Cancer Reviews Online
Annual Meeting Education Book Meeting Abstracts Online
Copyright © 2007 by the American Association for Cancer Research.